Mr Szakáll divat, gasztró, lifestyle, utazás.

Gasztronóta

Teljes kiőrlésű kenyér

2017. március 07. - praclee

Nem vagyok túl öreg, de emlékszem, mikor még 70 Ft volt a kenyér a kisboltban. Arra is emlékszem, mikor 100-120 Ft lett. Pedig akkor is gyerek voltam még, mégis olyan drágulásnak fogtam fel és hüledeztem, hogy miért ennyi. Most már 300-400 Ft-ba kerül egy közepes minőségű fél kilós kenyér. Hagyományos bolti kenyeret, nem is tudom mikor vettem utoljára. Sőt, belegondolni, hogy valaha vettem ilyeneket. Na jó. Lehet régen azért jobb volt egy fokkal. A mai kenyerekre ránézni borzalmas. Ami meg jobbnak néz ki, annak tényleg olyan ára van, hogy pislog az ember. Egyedül meg fél kiló is lassan fogy el. Sokszor egy hét alatt se, és ha elfelejtem megenni, akkor vagy kuka, vagy ha észbe kapok akkor kiszárítom és lesz belőle prézli.

p2216809_resize.jpg

Legtöbbször inkább gyökérkenyeret, meg ciabatta féleséget veszek, vagy kiflit. A Lehel piacon van egy pékség, ahol kicsit édeskés, tejes kiflit árulnak, nem is drágán. Nem az van, hogy beleharap az ember, és porlad, hanem az a foszlós fajta, amit élvezet enni.

Kenyeret viszont egyszerű csinálni. Persze a legjobb kovásszal, de ha az ember még nem családos, mint én, és nem is eszik minden nap kenyeret, akkor ez egy kicsit bajos ügylet, úgyhogy marad a sima vagy instant élesztő. Még így is fényévekkel jobb eredményt kapunk, mint a bolti.
p2216854_resize.jpg

A Lidl-ben nemrég akciós volt többféle Bio liszt. Bár nem tudom mitől, bio egy liszt… Oké, értem én, hogy nem kezelik, meg ilyesmi, de ez inkább a kóbor apácák megtévesztésére szolgál.

Vettem egy teljes kiőrlésű és egy félfehér lisztet.

Tettem velük egy kísérletet, melyik hogyan viselkedik, és mi lesz a különbség. Így egy időben két kenyeret gyúrtam és sütöttem.
p2216739_resize.jpg

p2216741_resize.jpg

Hozzávalók 1 kenyérhez:

  • 250g liszt
  • 2-3g instant élesztő
  • 3-4 nagy csipet só
  • 1.8-2 deci langyos víz

Mindkét lisztből kimértem 250-250 grammot. Ha valaki családra süt, bátran duplázza az adagot. Hozzá adtam mindkettőhöz 2 gramm élesztőt és a sót.  Majd apránként elkezdtem hozzá önteni a vizet. Viszont érdekes megállapítást tettem. Míg a teljes kiőrlésű felvett 2 deci vizet, addig a félfehér 1.8 decinél már kezdett nagyon folyós lenni. Így még pici lisztet utána hintettem.

p2216756_resize.jpg

Egy estét hagytam őket kelni, majd másnap reggel maximális hőfokra csavartam a sütőt, beraktam a öntöttvas pecsenyesütőm, megvártam míg felmelegszik és beleraktam a két kenyeret. A félfehér jóval lágyabb volt és így kicsit szét is terült.

Fedővel 20 percet sültek kb. 220-250 fokon, majd további 30 percet 200 fokon. Ellenőrizzük le, ha egy hústűt, vagy bármi éles tárgyat beleszúrunk és nem lesz ragacsos a kihúzás után, a kenyerünk elkészült.

p2216802_resize.jpg

Mindkettő finom, de a teljes kiőrlésű markánsabb, karakteresebb ízű.

Nincs sok munka vele, a dagasztás 10-15 perc. Éjszaka megkel, utána már csak 1 órát kell várni, hogy kisüljön. 200 Ft-ból megvan és a saját kenyerünket ehetjük, mindenféle adalékanyagtól mentesen.

p2216876_resize.jpg

Készíthetünk hozzá avokádó krémet, amit egyszerűen csak felvágunk, meghámozunk, majd villával összetörjük. Sózzuk borsozzuk és egy gerezd fokhagymát belenyomunk. Ha egy kis citromlével megbolondítjuk, lassabban oxidálódik és egy kis vibráló ízzel is megdobja.

 

Dani

A fotók Olympus Pen-F fényképezővel készültek. 

 Iratkozz fel a youtube csatornámra, hogy elsőként értesülj az új receptvideókról!

Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért és receptért!

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztronota.blog.hu/api/trackback/id/tr2112318155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

funfun 2017.03.08. 06:16:34

Egy estét álltam őket kelni - ez gondolom azt akarja jelenteni, hogy egész éjszaka hagytad őket kelni. Reggel nem gyúrtad át?
Akkurátus leírás, végig érthető, a végén nem értettem az öntött vas pecsenyesütős dolgot, fedővel. Belefért a 2 kenyér? Nem kented ki semmivel? Miért kell a fedő?
Szerintem keverni is lehet a liszteket, akár ezt a két fajtát. Én sütöttem már így kenyeret, kevert liszttel, bele kis oregano, és tepsiben sütöttem meg, amit kikentem Rama margarinnal. Kifejezetten jó íze volt. Fedőt nem raktam rá.

Lousha 2017.03.08. 08:04:30

Azért nem kovászolni, mert nem eszel minden nap kenyeret, igazán kár. Bármilyen kenyeret be lehet dobni a mélyhűtőbe, kiolvadás után pont olyan, mint frissen sütve. Én szeletelve szoktam eltenni, majd fogyasztás előtt fél órával kiveszek annyit, amennyi kell.

Kántor Attila 2017.03.08. 09:08:13

Nyami....már régóta tervezem,kipróbálni...klassz írás.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.08. 10:25:23

Én is magam sütöm a kovászos kenyeret. Nincs azzal semmi pepecs, csak érteni kell a kovászhoz.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.03.08. 11:14:33

Először is, a barna kenyér 3 Ft volt, a fehér 3,60. Tacskó!
Másodszor, irigyellek, ha neked van időd a reggeli sütés miatt 1-1½ órával hamarabb kelni, és hótéhesen pepecselni, hogy végre reggelizhessél. Egyéb esetben sosem eszel a saját friss kenyeredből, mert estére már nem az.

ROBERTO 2017.03.08. 11:14:37

Hát igen, a házi kenyérnél nincs jobb semmilyen boltban manapság... DE
ezt hogyan kell értelmezni:
"8-2 deci langyos víz"

1-2 deci vagy 8-12 (bár ez utóbbiból inkább csak leves lenne :-) )

ROBERTO 2017.03.08. 11:22:48

És még valami, én sem vagyok túl öreg, de emléxek arra, hogy a kenyér 3,60 volt, és még 4 nap után is ehető volt, ha nem a napra tetted, hanem konyharuhával letakarva tároltad... igaz, akkoriban még nem voltak engedélyezve a mindenféle lisztjavító szerek, ezért jó minőségű lisztet használtak a kenyérgyárban... :-)

Hogy most miért adnak kenyérnek látszó tárgyat kenyér helyett a KÖZÉRT-ben azt inkább ne firtassuk, inkább mindenki süssön otthon kenyeret, és rohadjon rájuk a szemét!

Aki esetleg már nem járt KÖZÉRT-ben és még nem is hallott róla, itt pótolhatja:
hvg.hu/magyarmarka/20050329kozertcsemege

Gazz 2017.03.08. 11:40:57

Kamu az egyik recept. A csak teljes kiörlésű lisztből készült tészta ugyanis nem kel meg, ha nem adnak hozzá egy kis normál lisztet.

DonTintoretto 2017.03.08. 11:41:21

Szerintem sem bonyolult kovásszal. Mi nemrég kaptunk rá, pont egy egyedülálló embertől kaptunk, akinek már túl sok volt. De mivel a kovász a hűtőben is eláll vagy egy hetet etetés nélkül, ezért egyáltalán nem bonyolult, illetve nem dobsz ki feleslegesen egy halom lisztet.

Rwindx 2017.03.08. 11:44:26

A kovász viszonylag jól helyettesíthető a posztban is írt hosszú kelesztéssel + valamilyen tejsavbaktérium kultúrával kiegészítve pl 1 kanál joghurttal. Egyszerűbb mint kovásszal is törődni az eredmény pedig nagyon hasonló.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.08. 12:08:37

Mi négyen vagyunk, hetente kétszer sütök 2 db félkilós, teljes kiőrlésű rozskovászos kenyeret 15 dkg fehér rozsliszt és 40 dkg kenyérliszt, 1,8 dkg só és 3 dl langyos víz felhasználásával (1 olajbogyós, 1 sima). Nem dagasztom, hanem 1 óra kelés után 10 percebként négyszer meghajtogatom. Két sütés között apránként etetgetem a kovászomat reggel, amíg a teát főzöm, így mindig addigra lesz 25 dkg kovászom, mire újra sütök. Éjszaka kelesztem a tepsin legalább 10 órán át, sütőpapírt teszek alá, amit többször felhasználok.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.03.08. 12:25:12

@parabeer: Basszus! ETNIKAILAG HOMOGÉN kovász.... Mit fogsz te kapni ezért.....:)

degeco 2017.03.08. 12:53:11

Nincs egy szerkesztő/korrektor vagy akár egy portás, aki átolvassa a cikket és kijavítja a helyesírási és stilisztikai hibákat?
Avokadokrémbe (guacamole) pedig lime jár, nem citrom

élhetetlen 2017.03.08. 12:57:52

@Rézfánfütyülő fűzangyal: Sőt, először csak a barna volt, később jelent meg a fehér. Azért emlékszem, mert mikor megjelent a fehér, anyáék áttértek arra, csak a kutyának és nekem vették a barnát. A kutyának azért, mert olcsóbb volt, nekem azért, mert azt szerettem. (Csak mielőtt félreérti valaki, hogy miért voltam a kutyával egy kenyéren).

parabeer 2017.03.08. 13:02:51

@Gazz: Próbáld ki és utána kiálts farkast! Szted mi van a képeken? Ejj :)

élhetetlen 2017.03.08. 13:13:10

Bio liszt. Nem vagyok szakértő, de úgy tudom, hogy annyi, hogy más szerekkel permeteznek. Teljes kiőrlésű. Úgy gondolom, hogy, ha van vegyszer maradék, az a búzaszem külső rétegében van. Ha bio, biztosan jobb, ha nem bio, akkor nem jó. Én a teljes kiőrlésűvel szemben a graham lisztben bízok, abban is benne van minden jó, csak a búzaszem héjából koptatnak le egy réteget, ettől tisztábbnak tűnik.

Gazz 2017.03.08. 13:45:12

@parabeer: Legalább hússzor kipróbáltam. Az eredmény mindig ugyanaz: ehetetlen keletlen összesült massza.

ivivan 2017.03.08. 13:59:37

Mi is már sok-sok éve csak saját kenyeret eszünk, de mi időspórolás miatt kenyérsütőgépet használunk. Épp az a bajunk, hogy a Tefal / Moulinex leállt a gyártással, a többi gyártó pedig vagy túl kicsi vagy túl nagy gépeket gyárt... És hát az üst az nem bírja túl sokáig egy ilyen gépben. Kézzel pedig kinek van ideje sütögetni? Ráadásul így időzítve friss, meleg kenyérre megyünk haza :-)

parabeer 2017.03.08. 14:00:12

@Gazz: Kovásszal? Tk Rozsból? Nekem ez már a sokadik sütés és a képen látható cucc lesz belőle, szinte mindig.

ivivan 2017.03.08. 14:01:12

@Gazz: nekünk se sikerült tisztán teljes kiőrlésű lisztből ehető kenyeret csinálni. Mi többnyire felesben szoktuk csinálni, ha teljeskiőrlésűre vágyunk éppen...

Gazz 2017.03.08. 14:02:35

Kovásszal és élesztővel is próbáltam teljes kiörlésű rozsból. Ugyanazzal az eredménnyel.
Ráadásul a teljes kiörlésű rozsliszt iszonyatosan ragad, még gyúrni sem lehet igazán.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 14:12:59

@funfun: nyilván lehet keverni mindenfélét. Szoktam is. De egy recept azért recept, hogy az adott ételt írja le. Nem recept gyűjtemény. :))))))
A héten pl. 3 féle keverékből (tk. liszt, zab, len-ből csináltam + magvakat adtam hozzá. Amúgy a kedvenc az a gyökérkenyér)
De átgyúrtam picit, míg bemelegedett a sütő.
10kilós a pecsenyesütőm, és igen belefért. Írtam, hogy egy személyre csináltam két kis kenyér. Oké relatív a kicsi, mert nekem nem kicsi, de nem egy nagycsaládos parasztkenyérről beszélünk, úgyh vígan elfért benne. Csináltam olyan fotót, ami még a tálban van, csak az nem volt elég szép, így nem raktam ki. Ha szeretnéd elküldöm neked.
Nem, nem kentem ki, a fedőt pedig bevallom több helyen olvastam, hogy kell. Viszont az okának nem jártam utána.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 14:22:29

@ROBERTO: uh, jesszus. Javítottam. Köszönöm, bocsánat! Igaz a leírásban már értelmet kap, mert 2 féle kenyeret csináltam és az egyik 2 decit vett fel a másik 1.8-at. Azért írtam oda az elején, csak lemaradt az 1.

miyagawa 2017.03.08. 14:25:00

@Gazz: Rozslisztet célszerű max. 30 %-ban használni, ha nagyjából normálisan kelt kenyeret akarsz készíteni. Ha teljes kiőrlésű, még inkább célszerű csökkenteni az arányát.

bandigyerek 2017.03.08. 14:25:30

Istenem miért van az, hogy mindenki, aki kenyeret süt otthon, és menőzik, hogy milyen olcsón jött ki vele, teljesen kihagyja az árból az energiaköltséget?

ivivan 2017.03.08. 15:08:46

@bandigyerek: még azzal együtt sem drága. 30-40 forintnyi energia kellhet egy kilós kenyérhez... Legalábbis nekünk kenyérsütővel kb ennyi volt mikor mértük...

hdnctrl 2017.03.08. 15:20:25

@ROBERTO: Közért Budapesten volt csak, nem tudom, jártál-e máshol is az országban.

parabeer 2017.03.08. 15:38:58

@Gazz: @miyagawa: Én 100%-ban használom a rozslisztet. Valóban ragad mint állat. De nagyon szívesen küldök kóstolót, vagy nem tudom, hogy de megmutatom a technikát. A blogomon írtam is, hogy minden taknyos lesz tőle. Viszont rozskovászból csinálom, azt is küldök ha kértek. Emailemre írjatok.

Gazz 2017.03.08. 15:40:24

@parabeer: inkább azt írd le, hogy csinálsz rozskovászt.

parabeer 2017.03.08. 15:43:27

@Gazz: parabeer.blog.hu/2017/03/08/100_-os_teljes_kiorlesu_sokmagvas_rozskenyer_kovasszal

 Jaa, a kovász. Házilag. Ez kemény dió. Na nem is. Szóval, 2 evőkanál (ek) teljeskiőrlésű rozsliszt és 4ek langyosvíz, etnikailag homogén legyen ám. Keverd össze és tedd be egy zárható üveg, vagy műanyag tárolórendszerbe (pl. befőttesüveg) és hagyd magára másnapig. Persze az nem baj, ha közben Mozartot hallgat. És az sem baj, ha lefeded. Másnap ismételd meg a szertartást ugyan ezen mennyiségekkel, de ekkor már csapathatod Bach-al is. Harmadik nap ismét 2-4ek cucc és Bartók, majd a negyedik napon 3ek vagy 4ek Lisztet (sicc!) és 2x-es mennyiségű vizet (6ek-8ek) adj a kovászhoz és népi progresszív rockot. 5. napon ismét és a dupla mennyiséggel etesd, no meg Rammsteinnel, a hatodik napra jó lesz neki és fel lehet használni. A maradékot vagy tovább szaporítod vagy eltesszed hűtőbe vagy 10°C alá pihenni.

Gazz 2017.03.08. 15:44:35

@parabeer: Köszi szépen. Kipróbálom.

parabeer 2017.03.08. 15:46:03

@Gazz: Szívesen. Ha bármi kérdésed lenne keress bátran. :)

funfun 2017.03.08. 15:46:20

@degeco: ha már korrektorért kiáltasz, legalább a macskáddal átolvastathattad volna, nem maradt volna a kommentedben stilisztikai hiba. A lime nem jár, hanem való, dukál, megy, kerül bele az avokádókrémbe.

room_101 2017.03.08. 15:55:16

15 éve használunk kenyérsütő gépet, már a harmadikat nyűjük. Ha este időzítve bekészíted a hozzávalókat, reggel felkelés előtt lesz kész, reggelizhetsz friss meleg kenyeret. Teljes kiőrlésű rozs, tönkölybúza, zabliszt és fehér kenyérliszt keverhető, kísérletezhetsz az arányain, melyik ízlik legjobban.

room_101 2017.03.08. 15:56:27

Ja, és süthető vele hagyományos vajas, mazsolás kelács is.

ivivan 2017.03.08. 16:32:12

@room_101: na meg természetesen pizza :-)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 17:25:11

@Lousha: igen, igen tudom. Én valahogy mégse vagyok a híve. Kevés kenyeret fogyasztok.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 17:28:14

@Rézfánfütyülő fűzangyal: Először is. Honnan gondolod, hogy egyidősek vagyunk? :)
Másodszor szerencsére szabadúszó vagyok, úgyhogy van időm reggel elkészíteni. Pláne, hogy ébredés után simán eltelik 2-3 óra, míg reggelizek.
Amúgy épp a hétvégén voltam kint a konyhakiállításon. Vannak már okos sütők. Az pl. elég menő, hogy a sütőbe pihentetem éjszakára a kenyeret és beprogramozom, hogy mondjuk reggel 7kor kezdjen el sütni. 8kor, mikor felkelsz ott fog gőzölögni a kenyér és a forró kávé, amit szintén az ájfónos mobilapplikációval vezérelsz. :)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 17:30:37

@ROBERTO: hát én a 90-es években voltam fiatal, akkor kezdték kivonni a filléreket, szóval határozottan tudom, hogy nem 3forint 60fillér volt :D Idős vagyok, de nem matuzsálem. :)))

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.03.08. 17:47:02

Nekem az időm többet ér mint mindennap pepecselni ilyesmivel...

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 17:47:59

@Gazz: Annyira jót tudok mosolyogni az ilyen kommenteken. Ez így mégis hogy...? :DDDD De komolyan....
Szóval mi késztetne engem arra, hogy kamu receptet írjak? Nem egy átvett recept. Ha elolvasod, pontosan láthatod, értelmezheted hogy kísérleteztem, melyik liszt, hogy viselkedett, stb.
Ha nem sikerült volna, akkor nyilván nem írtam volna le, mert ciki lenne, és mély hallgatásba burkolóznék. A sikerélményt meg nyilván leírom, megosztom.
Miért ne lehetne szimplán az, hogy valakinek sikerül valami, valakinek nem? Lehet más a sütő, a hőmérséklet, a liszt minősége. Sok minden közre játszhat. Nekem volt egy sörkenyér receptem, amit nem tudtam megfejteni, hogy valamikor tök jó lett, valamikor sületlen nyers lett a közepe. Pedig ugyanúgy csináltam.
Amúgy szoktam különböző kurzusokat tartani, ha van rá igény, szívesen tartok erről a kenyérről is.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:05:17

@degeco: még szerencse, hogy nem nyelvész blogot vezetek. Amúgy jogos, igyekszem figyelni, de a helyesírási hibákon kívül is ejtek hibákat.(már most is találtam hót értelmetlen mondatokat) Előfordul. Én az index-en inkább ki vagyok akadva, ahol néha jóval több hiba fordul elő, mint akár csak nálam. És ők (elvileg) végeztek erre vonatkozó oktatást. Mindenesetre a lényeg az lenne, hogy kedvet adjak a sütés főzéshez.

Avokádó kérdés: az is szerencse, hogy mindenkinek saját ízlése van, vagy épp abból főz, ami otthon található. Nem írtam guacamole-t, szóval ilyen szinten se lehet(ne) belekötni...
Ha piros paprikával és parmezánnal készítem el, akkor azzal. A főzés nem egy egzakt tudomány, hanem élvezet. ;)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:11:45

@ivivan: én azt olvastam, hogy a tk az száraz, ehetetlen. Az enyém nem. Simán lehet a sütő az oka.

Pl. most itthon vagyok szüleimnél. Amit otthon csinálok kakaós csiga, 12 perc alatt sül meg tökéletesre (elektromos sütő). Itt 30 perc és nem sül meg teljesen, de mégis kicsit kemény, az alja sültebb, kérges.

Ki kell tapasztalni a dolgokat. Próbáld meg esetleg, hogy laposabbra készíted, úgy jobban átsül a közepe is. Vagy hosszabb ideig. Igazából tök egyszerű, mert ahogy írtam is, beleszúrsz egy kést, és ha simán kijön, akkor tudod, hogy sült. Nem kell megijedni, hogy a külső kérge, már rég sült. Nálam ez a kenyér 20 perc után kívülről már eléri a kéreg szintet. Kinézetre olyan, mintha kész lenne. Mégis kell neki még fél óra, hogy megsüljön.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:12:53

@parabeer: nekem ez első ilyen kísérlet volt. Eddig gyökérkenyereket, és írós kenyeret sütöttem többnyire. De ez elsőre sikerült, szóval biztos, hogy nem lehetetlen dolog. :)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:15:25

@ivivan: az időzítést elfogadom, a többit nem. Tök fölösleges egy gép. De tényleg. Régen se volt. Mégis isteni kenyerek készültek. Sütőben simán megsül. Én a sima kenyeret tepsibe szoktam.
Az idő meg... 15 perc volt begyúrni. De legyen szöszöléssel együtt 20. Addig megnézed a kedvenc sorozatod, vagy meghallgatod a gyereked mesélyét, hogy mi volt a suliba, bármi. Nem több órás munka.
Hamarosan jön egy pizza recept, ugyanez. Hamarabb kész vagy, negyed annyiból mintha rendelnél pizzát, és finomabb! Nekem megéri azt a 10-20percet rászánni.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:18:45

@Gazz: mi az, hogy ragad? Miért ragad? Magától nem ragad a szárazanyag, csak ha sok a folyadék. :DDD Ha elolvasod a cikkem, ott is láthatod, hogy a két liszt, különbözően viselkedett, ugyanabban a környezetben. A hőmérséklettől páratartalomtól sok minden függ. Hogy télen, vagy nyáron sütsz. Milyen langyos a víz, stb. Rá kell érezni. Én sokszor kimérem a vizet decire, aztán van, hogy fél decit meg kell hagyjak, vagy picit túlönteni, éppen hogy viselkedik a tészta. A végső állagra figyelj! Ha ragad adj hozzá még szárazanyagot, ha túl kemény lazíts rajta folyadékkal. Ha az megvan, akkor jó lesz a végeredményed.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:20:09

@miyagawa: épp most csináltam vegyes tk, rozs, len keveréket, dióval, és napraforgó maggal. Finom lett, de az arányokon lehet kell változtatni, mert kicsit korpovit ízvilág lett. :) De tök jó az állaga, meg minden, de én érzem, hogy arányokon még lehet finomítani.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:21:29

@parabeer: áhh szóval a zene a titok nyitja! :DDDD

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 18:24:35

@enpera: nekem 6 teljesen különböző munkám van. Napi 4 órát alszom, szóval jah, nekem is drága az időm. :D De nem minden nap "pepecselek" kenyérrel. Ami amúgy 15 perc elfoglaltság.
És jah. lehet enni a bolti kenyeret, csak 1: finomabb-e? 2: egészségesebb-e?

Jutiput 2017.03.08. 18:40:58

Évek óta itthon sütöm a kenyeret, 1 kg lisztből úgy 2-3 naponta. Nekem Limara recepje jött be. Alig várjuk, hogy langyosra hűljön, rögtön lecsapjuk a serclit. Mindenkinek csak ajánlani tudom az otthoni kenyérsütést. A kezdők próbálkozzanak a gyökér kenyérrel, tuti a sikerélmény. Jó sütögetést kívánok mindenkinek!

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 19:08:35

@Jutiput: teljes egyetértés! Limara nagyon jó! Én is gyökérkenyérrel kezdtem, nekem máig az a favorit. Csak most próbálkozom alternatív lisztekkel, meg keverékekkel és ez is egy kísérlet része.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.08. 19:35:34

@bandigyerek: én nagyjából belekalkuláltam, de mind1. :)

sZulamith 2017.03.08. 19:40:20

Igen én is sokszor sütők kenyeret. Géppel dagasztom, majd jénaiban sütöm. Kevesebb idő, mint a gépi sütés. Kicsit többet kell pepecselni, de kimélem a gépet ami közel 20 éves. Igen, a sütőbe lefedve teszem a kenyeret. Előtte vizezem a kenyér tetejét, és a jénai tetejét is belülről.. Kb. 40 percig igy sütőm , majd 15 percig fedő nélkül.Szintén vizezem a tetejét. Élesztőt hol ilyet, hol olyat használok. Liszttel sem cícózok. Sokkal finomabb, mint a bolti. Persze töményebb, olyan mint a hajdani pékségbe, vagy a házi kemencében sült. Nekem még volt szerencsém a kemencében sültet enni, édesanyám jóvoltából.

Valaki szintén ilyen témában irta, hogy a lisztben is van valami adalék.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.03.08. 21:34:17

@praclee: ki mit hív egeszségesnek. Napi 4 óra meg nem elég nekem :)
Ha hazaérek este, nincs kedvem ilyenekkel szöszölni, ez van. Volt anno kenyérsütő gépünk is, de már nem használjuk. Macerás.

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.03.08. 23:21:05

@ praclee :
A víz mennyire legyen langyos?
Esetleg mennyire ne legyen meleg?

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.03.09. 07:41:31

@enpera:
A nejem keze a legmelegebb, aztán a fiamé és az én kezem a leghidegebb.
Melyikre gondolsz?

Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.03.09. 08:56:47

@praclee: Én több mint 70 vagyok, és az a 3-3,60 Ft az 50-es évek végén volt. Bizony, már akkor is éltek emberek.

ivivan 2017.03.09. 08:57:32

@praclee: már hogy volna fölösleges a gép? A kézzel dagasztás fárasztó és időigényes, ráadásul nem is valószínű, hogy mindig sikerül. Kenyérsütőgéppel kb 3-4 perc alatt rakok be egy 750 grammos kenyeret és ~3 órával később csak ki kell vennem hűlni. Ehhez képest a 20 perc dagasztás, a figyelés a sütőre stb mind olyan dolgok, ami közben mást nagyon nem tudok csinálni. Mivel nem nézek TV-t, nincs kedvenc sorozatom és gyerekem se, ezért ez csak elfecsérelt idő lenne különösebb nyereség nélkül. Szoktunk néha formakenyeret csinálni, amikor csak dagasztjuk a tésztát a géppel és sütőben kisütjük (bár még az új elektromos sütőben nem próbáltuk), de azzal sokkal több munka van, mint a sima gépi kenyérrel.

ROBERTO 2017.03.09. 11:41:27

@scuynat: BP-en voltam gyerek :-)

@praclee: Valami nagyon nem stimmel, én gyerekkoromban személyesen fizettem a közértben 3,60-at egy kiló kenyérért, és most 49 éves vagyok, KÖZÉPKORÚ...
Hogyan lehetsz Te IDŐS akkor, ha a 90-es években voltál fiatal és soha nem fizettél 3,60-at a kenyérért, azaz fiatalabb vagy nálam?

@Rézfánfütyülő fűzangyal: A 70-es évek közepéig - végéig alig változtak az árak...
@Praclee:, látod, Ő az idős a 70 évével :-)

@ivivan: A kenyérsütőgép túlságosan kidolgozza a tésztát, teljesen egyenletesen aprók lesznek benne a buborékok, sehol semmi rusztikusság, és ha a kenyérsütőhöz mellékelt recepteket használod, akkor nem igazán kenyér ízű a termék, közelebb áll a kalácshoz, nincs meg benne az a kis savanyú íz, ami a kovász, vagy a hosszú kelesztés eredménye, az állaga sem lesz olyan kellemesen rugalmas, és a hozzáadott olaj és cukor miatt édes-foszlós mint a kalács.

@villamos alóli kacaj nem mindig őszinte: A langyos kb 30 Celsius fok körüli hőmérséklet szokott lenni.

ivivan 2017.03.09. 12:46:04

@ROBERTO: az kétségtelen, hogy a tésztát jól átdolgozza a gép, de attól még nem rossz. És nem használjuk a géphez adott receptet, hanem a klasszikus liszt, víz, só, élesztő recepttel dolgozunk (bár mostanában rászoktunk, hogy a vizet részben tejjel helyettesítjük, hogy egy kicsit lazább legyen az eredmény).
Kovászt valóban nem használunk, bár állítólag a kenyérsütőgépnek az is jó, de ahhoz megint figyelni kellene rá. Sőt, sima élesztő helyett instant élesztővel csináljuk, mert egyszerűbb ugyanolyan jó. És a gép 2x1 órát keleszti a normál program alatt, azért az idő alatt simán megkel (bár szerintem a teljes kiőrlésű kenyerünk azért nem sikerül sose, mert annak nem elég ennyi)

ivivan 2017.03.09. 12:47:22

Ja, és az időzítés nagy találmány - most voltunk otthon ebédelni és raktam is föl egy félbarna kenyeret, ami pont akkorra lesz kész, amikor hazaérünk... Nem rossz az :-)

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.03.09. 15:13:23

@ROBERTO:
Pontosan nem tudod? Nem szeretném elrontani.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.09. 22:01:33

@villamos alóli kacaj nem mindig őszinte: akkor szerintem a fiáé lesz lesz a megfelelő. :D
Viccet félretéve, amin jót nevettem, ne legyen jéghideg se túl meleg. Nem fél fokokon fog múlni. Azt is kérdezték, pontosan hány órát kelesztettem. Persze mindent le lehet stopperezni, de ha 9 órát kel, vagy 10et, nem lesz túl nagy különbség.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.09. 22:02:02

@enpera: én a fiát ajánlottam. Az arany középút. :)))))))))

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.09. 22:02:53

@Rézfánfütyülő fűzangyal: Igen, tudom mikor volt, és igen tudom, hogy éltek. De mikor azt írom, hogy az én időmben mennyi volt, és valaki azzal jön, hogy de nem annyi volt, akkor, hogy is mondjam... :)))

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.09. 22:06:05

@ivivan: Nekem sincs tv-m, se sorozatom, se gyerekem. A felhívás a nagy átlagnak szólt. Én pl. LIVE-olni szoktam közben. :D A lényeg, hogy elüssük az időt.
Értem én, hogy kényelmesebb és gyorsabb a gép. El is fogadom. Lehet egyszer nekem is lesz majd. Nem kicsi a konyhám, de nem férek, és picit fölöslegesnek érzem telerakni mindenféle géppel.
Én elektromossal sütök és beállítom, csipog. Szóval nem kell túlzottan figyelgetni. (értsd: nem figyelem)
De pl. most láttam a Konyhakiállításon a CANDY gépét, amit még nem forgalmaznak, de van benne kamera és interneten kommunikál. Szóval simán be lehet rakni a kenyeret sülni, emnenni operába, majd a szünetbe elővenni a telefont, applikációból megnézni, hogy áll a kenyér és ha jónak ítéljük leállítjuk. :D Azért ez vicces, de valóságos.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.09. 22:09:21

@ROBERTO: a fiatalság és az idősség relatív. 32 vagyok egyébként. És idősnek érzem magam. De már 18évesen is így éreztem. :D

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.03.09. 23:07:14

@enpera:
Kössz! Azért olyan meleg, mert tűzbe tette értem.
@praclee:
Na, most jól összezavartatok!
18 óra 45-kor elkezdtem a melegebbik verzióval.
22 óra 10-kor kidobhattam az egészet, hogy újra kezdjem a még langyosabbal.
Ezek szerint ma éjjel nem lesz alvás!
(de talán kenyér se)
Jó éccakát! És bocs!

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.03.11. 13:25:02

@villamos alóli kacaj nem mindig őszinte: ez most komoly??
Ez nem csúcsgasztronómia!!! Nem kell ennyire szigorúan venni dolgokat!
Aludni meg pláne lehet, mert a kelesztést nem kell felügyelni! Én is este 11 éjfél fele szoktam begyúrni.

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.03.11. 20:58:38

@praclee:
".. este 11 éjfél fele szoktam begyúrni. "
Ez jó, ezt még nem hallottam.
Ha sokáig dolgozom és későn érek haza én is 11 éjfél fele szoktam "begyúrni"!
süti beállítások módosítása