Mr Szakáll divat, gasztró, lifestyle, utazás.

Gasztronóta

Egészben sült hús sajttal és lekvárral

2017. május 04. - praclee

Vannak napok, amikor szeretek újabb és újabb ételeket készíteni, de van, hogy sok a dolgom, vagy épp nincs kedvem. Jó ez inkább akkor van, ha már túl sok ételt főztem az elmúlt időszakban és a munka is felhalmozódik. Ilyenkor szeretek olyat sütni, főzni, ami egyszerű, gyorsan megvan és ehetem akár egy hétig. Ilyen a rakott krumpli, levesek különböző fajtái, amiben nem vagyok túl jó, vagy az egészben sült húsok.

p3056981_resize.jpg

Most egy ilyen receptet osztok meg veletek, amit tetszés szerint lehet variálni. Tényleg nem több, mint 10 perc, amit rá kell szánni. A sütőben megvan egy óra alatt. Készíthetjük ezt nagyobb vendégek fogadására, akik le lesznek nyűgözve, hogy micsoda főzőtudományunk van, közbe meg… nemis. De azért csak bólogassunk hevesen.

A legnehezebb dolog az egészben a hús beszerzése. Kell találjunk egy hentest, akinél

1: van egészben karaj

2: a bőre is rajta van.

Utóbbi a nehezebb, mert a bőrét senki se kedveli, és a tarját, karajt, vékony szeletbe szeretik kisütni az emberek. Így a felhasználói igényekhez alkalmazkodva igen kevés az olyan hentes, aki tart ilyet. Én a Lehel piacon szoktam venni a középső soron, vagy pedig a túlvégen.
p3057020_resize.jpg

Ha ezzel megvagyunk szinte bármivel megtölthetjük. Lehet akár gesztenyés barnarizs, vagy aszalt paradicsomos friss zölfdűszerrel, vagy ahogy Gordon Ramsay-től lestem, sajttal és sütés álló lekvárral.

Ramsay a manchego sajtot ajánlja hozzá, ami nálunk is kapható jobb sajtosoknál. Ez egy spanyol közepesen puha kecskesajt. Két hónapot érlelik, de lehet akár két éves is. Én nagyon szeretem az ízét.

A magosnál szoktam beszerezni a sütésálló lekvárt, de helyettesíthetjük aszalt gyümölccsel, pl. szilvával. Én most mindkettőt raktam bele, kicsit túl is toltam, és nehéz volt összekötözni.

Hozzávalók:

- 1 bőrös kicsontozott egész karaj

- manchego sajt

- sütésálló lekvár

Elkészítés:

A hentesnél csontoztassuk ki a húst, de kérjük el, mert csont vagy húslevesnek jó lesz.

A bőrét vékonyan bevághatjuk kockára, így sütésnél kevésbé ugrik össze.

Vágjuk fel hosszában a közepétől kifele haladva bal oldalra, majd ugyanígy jobb oldalra. Lényeges hogy ne függőlegesen vágjunk, hanem inkább vízszint felé közelítve. Így ki tudjuk teríteni a húst, amibe bele tudjuk pakolni a hozzávalókat.

Sózzuk, borsozzuk, szeleteljük fel a sajtot és a lekvárt, majd rakjuk a húsra. Ezután jöhet az opcionálisan az aszalt szilva, majd tekerjük fel. Ramsay zsályát is rak bele, de télen nehéz ilyet találni, úgyhogy nekem most ez kimaradt. De rakhatunk bele rozmaringot, vagy bármi erősebb fűszernövényt, hogy „megparfümözze” az ízét.

Ezután kötözzük meg 2-3ujjnyi közönként a húst jó erősen. Fontos, hogy tényleg szoros legyen, mert sütésnél a hús összeugrik. És akkor a kötél nem fogja tartani.

 p3057009_resize.jpg

A sütőt melegítsük elő a tepsivel 220 fokra, majd a forró tepsibe rakjuk az összekötözött húst. Így egyből elindul a sütési folyamat, és alul is kap egy kis kérget.

20 percig süssük így, majd vegyük le 180 fokra és süssük további 50 percig.

Az ég világon semmi dolgunk nincs vele. Nem kell locsolgatni, se semmi. Csak várjunk türelemmel. Esetleg egy-két félbevágott fokhagymát tehetünk a hús alá, ettől kap egy erősebb ízvilágot.

p3057027_resize.jpg

Ha elkészült a hús, tegyük át egy tányérra, a tepsibe öntsünk 1-2 deci cherry-t és pár percig sütőben, vagy gáztűzhelyen (én kerámialapon) hagyjuk összeforrni a sült levekkel. Szűrjük át egy kistálkába és akár a hús mellé, vagy rá is önthetjük.

 

Dani

 

A fotók Olympus Pen-F fényképezővel készültek. 

 Iratkozz fel a youtube csatornámra, hogy elsőként értesülj az új receptvideókról!

Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért és receptért!

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztronota.blog.hu/api/trackback/id/tr6512316165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GöTi 2017.05.05. 07:18:48

A lekvárban gyümölcs van, meg cukor. Sütésálló.

Ha a tirpák konzerviparosok szixói kutyát, meg nagymamát is beletesznek, akkor az már nem lekvár. A zselatinos genya max gyümölcsíz, magyarul hitlerszalonna.

A sütésálló lekvár kifejezés nyomorult hülyeség!

martineden 2017.05.05. 15:47:28

,,Egyszerű, de látványos re­cept a szaftos húsok szerelmeseinek"...ebbol arra kovetkeztet az ember, hogy porkolt, ragu, vagy ilyesmi lesz a tema. Azok szaftosak. Itt talan jobb lett volna azt irni, hogy a sult husok szerelmeseinek..

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.05.05. 17:52:02

@martineden: Szerintem a szaftra erre gondolt: 'Ha elkészült a hús, tegyük át egy tányérra, a tepsibe öntsünk 1-2 deci cherry-t és pár percig sütőben, vagy gáztűzhelyen (én kerámialapon) hagyjuk összeforrni a sült levekkel. Szűrjük át egy kistálkába és akár a hús mellé, vagy rá is önthetjük'
A szaftos hús nem feltétlenül a 'pörköltszaft' szintet jelenti. Egy mezei rare steak is lehet szaftos.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.05.10. 12:45:46

@Szántó Gábor: igen, erre gondoltam. A karaj amúgy sem egy zsíros hús, hogy hagyományos szaftja legyen, de számomra nem csak az a szaft létezik. Lé-t mégse írhatok. :)
süti beállítások módosítása