Mr Szakáll divat, gasztró, lifestyle, utazás.

Gasztronóta

A legjobb bolognai recept és a parmigiano reggiano eredete

2017. december 31. - praclee

Egy hét múlva ismét Olaszországba látogatok, gondoltam ráhangolódásnak készítek egy jó bolognai ragut. Nem egy kimondott szilveszteri fogás, de sebaj. 

Mondanám, hogy én készítem a legjobb bolognait, de lehet ez túlzás lenne, de az biztos, hogy akik eddig kóstolták (és ők nem voltak kevesen) odáig voltak. Sok apró titka van, amitől igazán jó lesz egy bolognai ragú.

pc294652.jpg

Én két titkos dolgot tanultam, amit most megosztok veletek. Az egyik az idő a másik a cukor.

Sokat készítettem már bolognait, mikor csatlakoztam facebookon egy csoporthoz, ahol mindenki megosztja egymással a receptjeit. Nagyon családias kis hangulat. Na, és itt tanultam meg az apró trükköket.

Az idő: Minél tovább főzöd, annál jobb lesz a végeredmény. Ez minimálisan 4-5 órát jelent. De lehet hosszabb is.

Cukor: a savasságot ellensúlyozza. Egy kiskanálnyi kell, de az épp elég, hogy balanszírozza az ízeket és adjon egy kellemes édeskés felhangot.

pc294481.jpg 

Hozzávalók:

  • 25 dkg darált sertéshús
  • 25 dkg darált marhahús
  • 1-2 ujjnyi szalonna
  • paradicsom szósz (lásd lentebb)
  • 2 közepes hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1-2 deci bor
  • olaj
  • só, bors
  • morzsolt oregánó és bazsalikom, vagy olasz fűszerkeverék
  • parmigiano reggiano
  • friss bazsalikom 

 

Elkészítés:

A hagymákat vágjuk fel apróra és dinszteljük lassú tűzön. Majd vegyük fel maximálisra a hőfokot és a darált húsokat tegyük a serpenyőbe. Süssük magas hőfokon. Szerintem ez is egy fontos dolog. Sokan félnek, hogy nehogy odaégjen. Ennek következtében viszont nem lesz karakteres a hús és hóka lesz. Szóval én sose sajnálom, hogy kicsit odapirítsak a húsoknak. Sokkal zamatosabbak, no meg jól át is sül. Utána úgyis több óráig fortyog a levében.

pc294491.jpg

Ha ezzel megvagyunk tegyük hozzá a szalonnát (opcionális), sózzuk, borsozzuk, majd adjuk hozzá a paradicsom levet.

pc294503.jpg

Én most kipróbáltam kétfélét, úgyhogy megosztom a tapasztalatokat. A Culinarisból vettem paradicsom szószt, mivel le volt értékelve. Na, de annyira, hogy itthon vettem észre, hogy vagy az eladó volt figyelmetlen, vagy én, lényeg, hogy mégse 50% kedvezménnyel, hanem teljes áron sikerült megvennem. 2000 Ft-ért fél liter paradicsom készítményt. Aztán vettem a Spar-ban is ugyanekkorát 150 Ft-ért. Már most az elején elárulom, hogy nem ér 1850 Ft plusz pénzt. És legnagyobb meglepetésemre, amit nem olvastam el, ez egy ilyen üveges paradicsom készítmény és tartalma darálthúst.

Amúgy általában szégyen nem szégyen Aranyfácánból készítem. Szeretem az ízét, nyáron feltuningolom saját paradicsommal és úgy tökéletes.

pc294590.jpg

Egy kiskanál cukor következik, amiről már beszéltem. Ezzel ellensúlyozzuk a savakat és ad egy pici pikáns édességet. Apropó pikáns. Rakhatunk bele pici chilit, ha szeretnénk.

Miután hozzáöntöttük a paradicsomszószt, öntsük fel borral és vízzel. Utóbbi mehet rá jócskán, mivel 5 óra alatt úgyis elpárolog.

Ezután a fokhagyma, és a fűszerek következhetnek. Mivel elég sokat járok Olaszországba, így mindig hozok haza különleges fűszerkeverékeket. Össze sem lehet hasonlítani azzal, amit itthon lehet kapni.

A végére pedig adjunk hozzá a parmezánból. Lehet a megmaradt héja, vagy bármelyik része. Ez is sokat ad hozzá az ízéhez.

pc294552.jpg

Sajnos mint mindent, a sajtot is hamisítják. Bár itt a hamisítást nem feltétlen úgy kell érteni, de van, aki nem tartja be a pontos receptúrát, vagy nem olyan minőséggel dolgozik. Mint ahogy nálunk is levédettek több sütemény receptet, lásd Esterházy, vagy akár a tepertős pogácsát is. Ez szerintem igen fontos, mert a nagy multik ügyesen kijátszották a dolgokat, és sokáig azonos névvel, sokkal gyengébb minőségű süteményeket árultak.

maargo_parmigiano-logo_e33d5081-27e3-4653-b89c-0d34ede499c7_1024x1024.png

Nos, valami ilyesmi van az olasz sajtokkal. Ezért jött létre egy Védelmi Konzorcium, ami folyamatosan felügyeli és ellenőrzi a sajtokat. Egyébként a Parmigiano Reggiano a mai napig ugyanott készül, ugyanazzal a technikával, mint ahogy kilenc évszázaddal ezelőtt. Bizony. Ez a sajt, majdnem ezer éves múlttal rendelkezik. A pármai és a reggio-emiliai Benedek-rendi szerzetesek és a cisztercitáknál jelentek meg az első sajtok.

Ma körülbelül 350 kisebb kézműves sajtkészítő és közel 3200 tejtermelő gazda képviseli az eredeti minőséget.

pc294625.jpg

Ha a sajton látjuk a DOP (Denominazione di Origine Protetta), valamint a PDOP (Protected Destination Of Origin)elölést, biztosak lehetünk, hogy hamisítatlan sajtot vásároltunk.

Egyébként a franciáknál is megvan ugyanez, ott AOC vagy AOP jelölést keressünk. Az olaszoknál ez sárga alapon piros kör csillagokkal és jelöléssel, a franciáknál sárga alapon kék.

page_37_en.jpg

Ha ezzel megvagyunk már csak türelmesen kell várnunk. Kis hőfokon, rotyogtassuk minimum 4 óráig, de én általában 5-6 órát szoktam. Óránként ránézek, megkevergetem, ha kell öntök hozzá vizet.

pc294613.jpg

A tésztát főzzük ki vízben, amibe rakjunk sót és bőséges olajat. Az olaj azért kell, hogy meggátolja a tészta összetapadását, de nem árt közben kevergetni is. Szűrjük le, és rögtön utána sózzuk, borsozzuk és öntsük nyakon egy nagy adag olíva olajjal. Ezt még Ramsaytől tanultam, de voltam olasz családoknál és ők is pont így csinálták.

Ezután pedig jöhet a tálalás. Az olaszok nem szokták agyon önteni ragúval, de én szeretem. Sőt a reszelt parmezánból is annyit szoktam tenni, hogy a tányérból is alig látszik valami. A végére pedig friss bazsalikom, ami az egész főzés során ott illatozik a konyhába és annyira fel tudja dobni a hangulatom.

pc294673.jpg  

A cikk az olasz eredetvédett sajtok népszerűsítése nyomán jött létre, melynek folytatásában a gorgonzolát és az asiago sajtokat fogom kipróbálni. Ha van esetleg különleges recepted, írd le! A legjobb egy sajtválogatásban részesül, valamint elkészítem a receptet.  

logo_asiagodop.png

 

Dani

A fotók Olympus Pen-F fényképezővel és Manfrotto állvánnyal készültek. 

Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért!

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztronota.blog.hu/api/trackback/id/tr4613536229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.12.31. 17:43:35

Ha igazi olasz ételt akarsz készíteni, akkor a bolognai ragut ne spagettihez, hanem tagliatelle tésztához vagy lasagne-hez add hozzá.

Egyébként az Aranyfácán annyiban jobb a többi sűrített paradicsomnál, hogy nincs benne se só, se cukor. Persze sokkal jobb, ha nyáron te magadnak raksz el paradicsomot :)

cattaneo 2018.01.02. 08:43:10

Ez a receptúra az olasz eredetihez képest magyarosított. Az olasz ragù alapja a soffritto, ami ugyanannyi hagymából, zöld zellerből és répából áll, ezt kell átpirítani vaj-olívaolaj keverékén. Ezután jöhet rá egy kis alaplé, majd ha elfőtt a hús, megint alaplé, ha elfőtt, a vörösbor és ha az is elfőtt, a paradicsompüré, só, bors. Az olaszok a ragúhoz nem használnak sem cukrot, sem oreganót, amik inkább a nemzetköziesített "bolognai" velejárói.

Kedélyes Paraszt 2018.01.02. 09:36:19

illetve valamelyik masik hires szakacs mondta, hogy nem szabad a fozovizbe olajat tenni. ugyan kevesbe ragad ossze a teszta, de cserebe a szosz jobban fog ra tapadni.
a paradicsomszoszokkal pedig vigyazni kell, mert sok hozzaadott cukrot tartalmayhatnak. erre figyeljetek, ha valasztotok. en a nyaron szoktam aszalt paradicsomot eltenni, es azt hasznalom ilyenkor. nem szaritom teljesen kemenyre, csak hogy mar ne legyen benne tapintasra folyadek,. ezutan olloval vagdfosom fel a szeleteket kis uvegekbe, megy ra az oliva es kesz. semmi so vagy tartositoszer. a spajzban siman elall. felbontas utan mar hutoben tartom.

Kedélyes Paraszt 2018.01.02. 09:40:04

bocs, felreertheto volta,. szoval az olaj arra jo, hogy ne ragadjon ossze a teszta. viszont ugy a szosz sem tapad ra annyira, mintha nem lenne rajta olaj.

kvadrillio 2018.01.02. 09:49:30

reszelt s.répa- zeller nélkül nem ér semmit ! :)

5perc 2018.01.02. 10:27:18

Legtöbben a ragut spagettivel és rövid u-val készítjük. Utóbbi biztosan helyes, magyar eljárás.

Sexual Harassment Panda 2018.01.02. 10:29:39

@cattaneo: pontosan a soffrittot hiányoltam, sőt, én még szardellát is teszek hozzá.

furious ewok 2018.01.02. 11:19:42

Legközelebb cukor helyett érdemes zöldséget (pl répát) tenni bele, egyrészt zamatosabb lesz tőle a ragu, másrészt több köze lesz a "bolognai" elnevezéshez is.

cattaneo 2018.01.02. 11:30:48

@5perc: Pontosabban röviden ejtendő u, de véghangsúlyos, ezért van rajta "ékezet". :-) https://it.m.wikipedia.org/wiki/Ragù

cattaneo 2018.01.02. 11:37:42

@Sexual Harassment Panda: Persze lehet rugózni egy bolognai recepten, de végül is minek, ha az nem ragù recept. Az általános felfogás olasz konyha= olasz fűszerkeverék v. risotto, carbonara tejszínezése pl. elterjedtebb a puristább olasz receptúrákkal szemben. Szóval ami mindenhol megengedett, egy olasz szemében csak "ma che schiiifo" kategória.

cattaneo 2018.01.02. 11:38:58

@5perc: Igen, magyarul így helyes, de a ragù nem keverendő össze a raguval.

Paraphone 2018.01.02. 12:09:39

Mi ez a panelkonyhában kotyvasztott proli csúcsgasztronómia? Már vártam, mikor kerül elő az apróra vágott csiperke, meg a Sugo üveges szósz.

Utó Pista 2018.01.02. 12:10:11

Az Aranyfácán a legjobb sűrített paradicsom.

2018.01.02. 12:16:37

Biztos finom ez a szósz, én is csinálok ilyesmit, de nem bolognai.
A Rummo tésztáért plusz pont! Aki nem ismerné, én is ajánlom. Én a Sparban veszem.
Van belőle tagliatelle is, na azzal az igazi ez a húsos szósz.

Kopasz Károly 2018.01.02. 13:05:10

Ne haragudj meg kedves szerző, de többször is megnéztem, nem egy szőke 3.14csa blogjára keveredtem!

Olajat a tészta főzővizébe? Mi van? Már az is gyanús volt, mikor a Spar paradicsomleve szóba került, mint lehetséges alkotóelem vagy az Aranyácán izéje, illetve az olasz?! fűszerkeverék!

Tamás Nemes 2018.01.02. 13:28:47

Én a fűszerezésnél nem kevés - száraz serpenyőben előre kicsit megpattogtatott - római köményt is teszek bele. Ettől aztán már biztos nagyon nem bolognai, viszont nagyon jóízű.

Gurmann 2018.01.02. 15:12:21

A saját recepted legjobbnak kikiáltani elég megdöbbentő önelégültségről tanúskodik részedről főképp ha a recept hemzseg a (főzés technikai) "hibáktól" és hiányosságoktól. SOHA nem teszünk olajat a főzővízbe! BÁRMELY eredeti olasz recept alapja a "Sofritto" amiből te csak a hagymát használod, azt is rossz arányban, ráadásul konfitálni is kellene... A paradicsomszósz pedig paradicsomból készül és nem üveges paradicsom gyalázatokból - amúgy érdekes, hogy nem tűnt fel a képen, hogy kész bolognai szószt vettél, hatalmas betűkkel van ráírva. Ha már rászánsz 5-6 órát a hús főzésére akkor plusz 1,5-2 óra férjen bele egy jó paradicsomszósz elkészítésére. A fűszerezés szintén nagyon alap nálad, rengeteg fűszer hiányzik szerintem. Egy jó bolognai-nak vagy "al agú" szósznak valóban rengeteg titka van csak épp te egyiket sem használod. Nem bántás, de mielőtt kikiáltod a recepted a legjobbnak, legalább kóstolj meg valódi és valóban jókat is és tájékozódj - legalább a neten... Amúgy pedig valóban tagliatelle-vel az igazi. Főképp ha te gyúrod is meg... Jah! és cukrot soha nem teszünk bele. A megfelelő mennyiségű zöldség ellensúlyozza a savasságot.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.02. 15:13:17

Tok felesleges az olaj a tesztaba. Az olaj a viz tetejen uszik, a teszta meg a viz alatt van. Hogy lehetne igy barmi szerepe a teszta ragadasaban, nem ragadasaban?
Sokkal fontosabb, hogy boseges vizben fozzuk, es az elejen alaposan atkeverjuk. Ja, es leobliteni sem szabad leszures utan, de a szoszok izenek es allaganak is jot tesz, ha teszunk belejuk 1-2 kanallal a fozovizbol.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.02. 15:15:54

Ja, es lehet a legjobb szoszod a vilagon, ha nem friss hazi tesztat fozol hozza

2018.01.02. 16:40:22

nem baj, a szakáll biztos egyenesre van vágva, az a lényeg itt, nem?
meg a sok hülye, aki bejön ide egy bolognai hívószóra
erről a témáról írni a sofritto nélkül igénytelen
ja, hogy a parmezánról akart írni?
miért nem tette azt????

Gurmann 2018.01.02. 18:39:52

@Nyers Fa: Nem lesz curry a római köménytől, a profi séfek is tesznek bele 1 keveset, csakúgy mint a csillagánizsból.

@Firestarter.18: ha tagliatelle akkor jobb a házi valóban, de spagettiből egy jó minőségű száraztésztánál nincs jobb. A spagettit egyedül még a legtöbb felső kategóriás olasz éttermekben sem házi tésztával adják Olaszországban sem - nem véletlenül.

Gurmann 2018.01.02. 18:41:25

@pizzaszeletvágó: akkor te pont olyan hülye vagy mint mi hiszen te is bejöttél, itt vagy és blogolsz :) sofritto nélkül nem bolognai a szósz de ezt többen megírtuk már

2018.01.02. 20:20:01

@Gurmann: micsoda logika :P :)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.02. 21:32:41

@cattaneo: akkor majd megmondom az olasz barátaimnak (is), hogy ne rakjanak bele cukrot, mert nem olaszos. :)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.02. 21:34:00

@Kedélyes Paraszt: ahh egy aszalónak én nagyon örülnék. Nem csak a paradicsom miatt.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.02. 21:40:42

@Firestarter.18: na igen, a főzővíz az kimaradt, pedig szoktam.
Ha kevergeted néha, nem csak fent lesz olaj. Próbáld ki.
Leönteni pedig épp hogy kicsit. Nem azt mondtam, hogy jéghidegre. De mindent érdemes. Akár a ragacsosabb víz végett, akár hogy a nem főjjön tovább a tészta.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.02. 21:45:23

@pizzaszeletvágó: a szakállam köszöni jól van. Sőt, nemsokára megyek vágatni.
Amúgy ha mindenki kiborult és kiírta magából a sok aggodalmát esetleg megoszthattok velem receptet, netán még nyerhettek is. :)

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.02. 21:56:34

@Étteremkritikus: mint ahogy gondolom, ha a pörköltöt tarhonyával enném, nem galuskával, akkor már nem is lennék magyar, se az étel és úgy ahogy van mehetne a kukába. :D

cattaneo 2018.01.02. 22:19:10

@praclee: Hova valósiak a barátaid?

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.03. 03:11:38

@praclee: Az olaj nem keveredik a vizzel, probald ki! Soha nem teszek olajat a vizbe, megse ragadt ossze soha a tesztam, pedig megkockaztatom tobbet foztem, mint te. Akkor hogy is van ez? Egyebkent ha kicsit szerenyebb cimet valasztottal volna, akkor senkinek se lenne baja a recepteddel.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2018.01.03. 08:12:17

@praclee: Hogy jön ide a pörkölt? A bolognai spagettit Bolognában nem ismerik, csak egy turistáknak kreált étel. Arrafelé a húsos szószt szinte csak a lasagne lapjai közé és ritkán tagliatelle tésztához készítik.
Hasonló ehhez a tejszínnel hígított carbonara és a milánói makaróni nevű kreálmány is, mindegyikkel a turistákat akarják lehúzni a főzni nem igazán tudó szakácsok.
Olyan ez, mint amikor pangáziuszból készült bajai halászlé receptet ír valaki :(

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.03. 13:09:46

@cattaneo: Veneto, Umbria tartomány. Elég vegyesen. De most a kedvetekért épp megkérdeztem egy harmadik barátom. Neki mindkét nagyanyja szintén Veneto. Egyik tesz bele, másik nem. Na, bumm.
Olyan vicces olvasni az acsarkodásaitokat, de komolyan. Ez nem egy kémiai vegyület. Még csak nem is azt írtam, hogy az eredeti, hamisítatlan.

Remélem azért akad olyan, akinek segíthetek ezzel és kedvet kap a főzéshez, vagy jobban elkészíti, vagy bármi. Nem csak a hibákat keresi abban, ami nem egy egzakt tudomány. :D

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.03. 13:11:07

@Étteremkritikus: nekem van egy olyan érzésem, hogy csak a címig jutottál, tovább nem. :D

cattaneo 2018.01.03. 13:29:29

@praclee: Részemről nem acsarkodás volt, inkább csak csalódás, mert a cím alapján valami autentikusat vártam, és úgy látom, ezzel nem voltam egyedül. A szósz cukrozását eddig tényleg nem láttam sehol az olaszoknál (bár Veneto simán lehet kevésbé tradicionalista, mondjuk nekem alapból vérszegény az ottani konyha) , inkább a magyaroknál. Egyébként este én is rákérdeztem a bolognai haveromnál, na az ő anyja alaplét se ad a szószhoz, csak egy kis tejet vagy vajat, azzal kerekíti a savakat.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.03. 14:07:25

@cattaneo: hát látod. én azért nem értem, miért akar mindenki olyan okos lenni. Szerintem még a rántottát is máshogy csináljuk. De attól mindkét rántotta jó. Sőt, nem csak jó, hanem finom is. A végeredmény a lényeg. Én azt szeretném a receptjeimmel, hogy minél több embernek jöjjön meg a kedve a főzéshez, vagy hogy jót egyen. Régóta "harcolok" már ezzel és nem egy ember van, akit "megtérítettem". És ez jó érzés. Én sose ordítom le senki fejét, ha valamit máshogy csinál. Ha a végeredmény jó, az a lényeg.
Sok embert etettem már, akik mindig azzal jöttek, hogy nem szeretik, ezt vagy azt. Elkészítettem nekik, rávettem őket, hogy megkóstolják, azóta is azokról áradoznak.
Most ez így elég zanzásított és magam sztárolásának hangzik, de nem az akar lenni, csak órákig mesélhetnék történeteket, beidegződésekről, rossz emlékekről, hogy ki mit miért nem szeret, miért nem eszik. Aztán ha valaki van, aki tud egy jót mutatni, akkor megváltoztatható. És nekem ez óriási öröm és elégtétel, ha látom a felismerést és boldogságot az arcokon.

cattaneo 2018.01.03. 15:04:49

@praclee: Na igen, de ha egy klasszikusról beszélünk, akkor azért érthető, hogy kialakulnak ilyen viták. Ezt el kell fogadnod, pláne ha missziónak érzed a gasztrotérítést, különben csak öncélú modorosság marad (gondolj csak Lázár "séfre" ... brrrr.) Nekem az az elvem, hogy klasszikust csak klasszikusan (ebből a szempontból elég jó az olaszoktól tanulni), a reformkaják meg bármit elbírnak. És akkor újra lehet értelmezni akár bolognait is, de alapjaiban vagy formájában lenne izgalmas hozzanyúlni a dologhoz.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.03. 23:22:19

@cattaneo: A vitával nincs bajom. De amilyen hangnemben kommentáltok hát az.... minden csak nem emberi és barátságos. (oké, kb. pont te vagy az egyetlen kivétel, aki végig normális hangnemben leírta az álláspontját. Ezzel semmi baj nincs. De aki elküld a francba, meg lepicsáz, stb... Annak csak gratulálni tudok, hogy milyen ember lehet a valóságban)
Szóval mégegyszer, nem a vitával van a baj én elfogadok mindent, csak a hangnem...oké... jót szórakozok, az insta követőim meg pláne, mikor felolvasó esteket tartok... de na... azért elég sajnálatos.

Nekem mint említettem több éves "misszió" elég sok mindenben voltam/vagyok benne és köszönöm jól megy a térítés. És nem hinném öncélunak. Amúgy pont Lázárt akartam felhozni, akit meg is védenék. Lehet kritizálni a TV-s szereplést, meg a bohóckodásokat, de 1: van mögötte épp elég tudás. 2: térített elég sok embert, (oké főleg nőt) hogy fakanalat ragadjon.
Sokáig benne voltam egy világzenei zenekarba. Igencsak jól futott a szekér. Persze a népzenészek fújoltak, hogy szentségtörés a népzenét átdolgozni. De ha 1 valaki ezzel érdeklődni kezd a népzene iránt, amit amúgy nem tett volna, már megérte. (és nem egy volt, aki amúgy utálta a népzenét és nem hallgatta volna meg, és a mi hatásunkra elkezdte)

Van egy pizza receptem, ami szintén Lázár nyomán jött. Ott is mindenki belémkötött, hogy az igazi pizza így meg úgy... De hülyeség. Nyilcán nem lesz senkinek otthon 400 fokos sütője, se olasz lisztje, de ha már nem a pizzafutártól rendel és nem mirellit pizzát, hanem begyúrja 10 perc alatt hagyja picit és kisüti egy óra alatt, mindenki sokkal boldogabb lesz. (oké, a pizzafutár és a mirellitpizzásboltos nem)

cattaneo 2018.01.04. 12:12:27

@praclee: Akkor jól ráéreztem az ihletődre. :-) Igen, neki is meg volt a maga ideje és a megjelenési formája, amikor még nem voltak nagyon blogok, se insta, se facebook, és nagyon gasztronómia se... és újhullámosnak hatott a rántotthúsokba belefáradt háziasszonyoknak egy mókolás ezzel-azzal, ami fél óra alatt meg van. Azok, akik ezt már akkor is komolyan gondolták, nem a tv-ben bohóckodtak, hanem zöldséget aprítottak valahol, de simán lehet, hogy még mit sem sejtő kisgyerekek voltak, és pár évvel ezelőttre értek be azzá, amivé insta meg face nélkül, faroknövelő önigazolások keresése nélkül, hiszen a nevüket se ismertük. Manapság, amikor már szinte minden csatornán profi séfek tréningelik a kocafőzőket és egyre többen keresik az ételekben rejlő igazságot, egyre többeknek nem eladható az a típusú szemfényvesztés, amit a show kedvéért önjelölt gasztroguruk művelnek, pár megkreált fotóval vagy akár instant élesztővel, és felesleges hozzávalókkal "csak az íze kedvéért". Nyilván aki nulláról kezdi, annak minden vicc új, de akik ide tévedtek a legjobb bolognai hírére, azok pont nem a célközönséged, hanem a nickjeik alapján inkább a sokpróbás "nehézpáncélosok" , akik el is verték rajtad a port. Ha legközelebb megfelelőbb címet adsz, és a reklám kihangsúlyozása mellett kitérsz arra, hogy az eredetitől miben térsz el és miért, várhatóan kevesebb lesz a kötekedés.

Amatőrök a hegyen 2018.01.04. 12:38:48

A másik nagy kedvencem ami durván sajtos és isteni ilyenkor télen (síelés előtt, alatt, után) :)

Olasz Käsespätzle:

250 g liszt
5 tojás + 1 sárgája
1/2 ek só
10 dkg Edami sajt
5 dkg Gorgonzola sajt
10 dkg Asiago sajt
1 szerecsendió

A lisztből és a tojásokból a sóval lágy nokedli tésztát keverünk, majd 15-20 percet pihentetjük.

Kevés sóval vizet forralunk és nagy lyukú szaggatón átnyomva nokedliket potyogtatunk bele, kifőzzük és lecsepegtetjük.

A nokedli főzőlábosában a víz kiöntése után kevés vajat olvasztunk és az összes nokedlit átpirítjuk. Pár perc után jöhet rá a lereszelt sajt, amit több adagban adunk a nokedlihez és alaposan összekeverjük. Amikor teljesen beborította a galuskákat az olvadt sajt, gyorsan átforgatjuk, igény szerint még kicsit sózzuk, és kevés szerecsendiót reszelünk rá. Tálaláskor kevés sült vagy pirított hagymával a tetején kínáljuk.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2018.01.04. 13:06:27

@cattaneo: ohh hidd el, írhatok bármit, mindig betalálnak. :D

Szerintem a tv-s szereplésekkel sincs probléma. "valakinek" azt is kell csinálni. Nyilván egyre több séf nyitott, de pont azért mert bloggerek, stb. kijárták az utat és most már ők is látják, hogy jéé van világ és nyitottak rá. Lásd. M.csillagos séfek is vállalnak főzőműsort, stb. Nyilván pénz is, szintén hírnév is és szintén hivatás is.
Az megint más, hogy a TV-ben mindig butított verziót látsz. Vagyis a médiában. Lehet az illető sokkal jobb, ügyesebb, stb. de nem brillírozhat annyira, mert az a médiának nem kell, az túl sok. Ezért van lebutítva. Ugyan ez itt is. Ha most még belemennék a házi tészta készítésébe, lehet fele annyian kezdenének neki a receptnek mint így. Az majd egy másik recept lesz. És ahhoz meg bolti pesto fog kerülni, mert ha meg abba mennék bele egy recepten belül, hogy hogyan készíts házi pestot a házi tésztád mellé, megint kevesebb lenne az érdeklődő. Egyszerre nem lehet rázúdítani mindent az emberekre. Szép lassan adagolva. Mindenhol ez megy, csak itt az a különbség, hogy én a jót igyekszem adagolni, nem a hülyeséget.

cattaneo 2018.01.04. 13:29:26

@praclee: Hát úgy tűnik, elbeszélünk egymás mellett... de ha erre a jellegű publicitásra vágysz, akkor úgy tűnik, ez a helyzet megoldatlan marad.

Gurmann 2018.01.10. 17:32:41

@praclee: Szerintem nem téged akartak itt gyalázni az emberek csak a címválasztásod igen helytelen. Valakinek kikiáltani magát (a főztjét) a legjobbnak minimum kihívás egy keringőre. Ami az ételt illeti, ha nem a klasszikus receptet akartad leírni akkor szerencsésebb lett volna a bolognai/al ragú újragondolva cím. Ha pedig a klasszikusból akartál egy jó receptet megjeleníteni akkor hiba, hogy nincs benne sofritto. Amúgy pedig attól még, hogy vannak olasz barátaid nem biztos, hogy főzni is tudnak. Én egy olasz szakácstól tanultam az al ragú-t és hidd el, hogy minden étteremben ez kötelező alapanyag. A paprikás csirkéből sem hagyod ki a fűszerpaprikát mert akkor már nem hívható paprikás csirkének mivel kiszedted az egyik fő alkotóelemet. Nem véletlen, hogy a sofritto-t meg tudod venni előre csomagolt (megpucolt, felkockázott) változatban a boltban is... És nem tesznek olajat a főzővízbe az olasz éttermek. Lehet rajta vitatkozni csak nem érdemes. Amúgy meg sok sikert kívánok a gasztro misszióhoz, ez mindenképp nagyon szükséges kis hazánkban...

Mária Busa 2018.02.02. 00:43:46

Tökéletesen felesleges egy lábasnyi vizet felforralni, amikor sokkal kevesebb folyadékban is ki lehet főzni a tésztánkat. Egy serpenyőbe helyezd a tésztát, majd annyi hideg vizet önts rá, amennyi ellepi. Mindig éppen annyi folyadékkal dolgozz, ami ellepi a tésztát, és csak akkor pótold a vizet, ha a végtermék még nem főtt megfelelő állagúra. A visszamaradó víz jó alap lehet mártások készítéséhez.
süti beállítások módosítása