Úgy gondoltam írok egy sorozatot, ami hasznos lehet mind cégek (lásd majd következő poszt), mind pedig azok számára, akik influencerkedésre adnák a fejüket.
Remélem tudok ezzel segíteni cégeknek hogyan szűrhetik meg, hogy kivel érdemes együttműködni és ki az akit messzire kerüljenek el.
És hátha feltudom nyitni a fiatalok szemét, hogy ez nem a csillogásról szól, hanem igen is keményen meg kell dolgozni. És nem az a lényeg, hogy elmondhasd, hogy fél év alatt 10 telefont, szempillaspirált és 5 ingyen ebédet kaptál, hanem hogy olyat adj a veled együttműködő cégnek, amit ő is visszaforgathat saját reklámnak, másrészt a követőidnek is hiteles légy. És legyen egyéniséged!
Itthon van egy borzalmasan idegesítő, másrészt téves értelmezése az influencernek.
Véleményvezér.
Hát, hótra nem az. Egyrészt mert a vezérek személyiséggel, egyéniséggel rendelkező, karizmatikus emberek. Na már most idehaza ez lekorlátozódik a 16-20 év körüli generációra, akik max. csücsörítenek a tükörbe és bulikáznak, de a vezér egyéniségtől igen messze állnak.
Másrészt a szó maga influence, ami inkább azt jelenti, hogy hatással van valakire.
Ha igazán lecsupaszítjuk, rájövünk, hogy az egész világ egy nagy influencer. Onnantól kezdve, hogy sétálunk az utcán és meglátjuk az előttünk lévő haját és az agyunkba ültetődik, hogy én is ilyen hajat szeretnék, odáig, hogy buszon ülve látjuk, hogy valaki egy könyvet olvas (jó, ilyen már igen ritkán van) és mi is el akarjuk olvasni a könyvet. Pedig nem is tukmálta ránk. Nem akart meggyőzni minket. Csak hatással volt ránk.
Az első rész az influencerekről/höz fog szólni.
Hogyan legyél influencer?
Sehogy!
Az egy dolog, hogy nagyon menő manapság influencernek lenni, de tudod valójában mi is ez? Mert ha csak pózolni tudsz, akkor ne tedd.
Oké, akkor igen, ha dwaynjohnsoni magasságokba tudod csinálni, vagy tényleg annyira fullos csaj vagy, hogy a Bahamákon éled az életed egy falatka bikiniben. De ha csak a Balatonig jutsz és amúgy a fürdőszobában tolod a selfieket, közben a háttérbe beficcen a budi, aminek még a fedelét se voltál képes lecsukni, akkor inkább csak lapozgasd az instát, és ne akarj magadnak babérokat!
Influencerekké inkább vállnak emberek. Mondjuk fotósok. Izgalmas helyekre járnak, vagy olyan sminket pattintanak fel, mint más senki. Netán jó családanyák és remek ötleteik vannak a többi kisanyuka számára, vagy egy hobbi szakács, aki gasztroban tud ötletes recepteket átadni. FIGYELEM! Az, hogy a huszadik chia magos smoothie-t tolod fel a netre és eltudod készíteni banán és fagyasztott gyümi hozzáadásával és olvastál valamit arról, hogy milyen vegának lenni, attól te még ne adj életmód tanácsot!
Mindenki fordítva akar ülni a lovon. Valójában itt arról kéne szólnia a történetnek, hogy az embernek van egy hobbija, munkája, vagy valami, amiben kimagasló és ezt megosztja másokkal. Az emberek elkezdik követni, mert valami olyan értékes, izgalmas, ötletes, szép dolgot csinál, ami tetszik nekik.
Pár éve indult be igazán ez az influencer dolog, most pedig már tényleg boldog boldogtalan influencernek gondolja magát és az utolsó zöldséges is az aktuális celebbel akarja eladni a görögdinnyéjét.
Nem ártana mindegyik oldalnak visszavenni kicsit és átgondolni dolgokat.
Szóval pár éve még a blog volt a divat. Mindenki írogatta ki magából a saját kis dolgait. Az sokkal közvetlenebb, őszintébb világ volt. Akkor könnyebb volt bázist építeni. Valóst és valótlant egyaránt. Valóst, mert akkor futott fel a blog téma és mindenki elkezdett blogot olvasni. Valótlant, mert kamu követőt szerezni (vásárolni) pár éve még sokkal egyszerűbb volt, mint manapság. Ráadásul az algoritmus is más volt a social media oldalakon.
Aztán jöttek a cégek, felnőtt egy generáció, aki már lusta dolgozni és inkább a testéből akar megélni és valamiért elhiszi, hogy ez neki jó. És lettek az influencerek.
Ebben az írásban igyekszem a legfőbb és talán legizgalmasabb vonalról a fashion/lifestyle/travel influencerekről beszélni. Ezen kívül vannak sminkesek, gamerek, jógások, fiatal anyukák, tech őrültek, stb. akiknek az élete sok más ember számára érdekes. Róluk sokat nem tudok, de mind ezeknek egy fontos, közös tényezőjüknek kéne lenni.
IGÉNYES TARTALMAT GYÁRTANI.
És, akkor itt el is bukott a magukat influencereknek nevezők 99%-a.
A cégek lassan kezdenek átállni a mikro influencerekre, mert egyrészt (reméljük) kezd elegük lenni a kamukból, másrészt a mikrók, pont hogy nem azzal törődnek, hogy kérkedjenek, és egymás hegyén hátán szórják a szponzorált tartalmú posztokat, hanem ők tényleg jobban elvannak a saját világukban, víziójukban, amibe örömmel beépítik az adott cég termékét. Így sokkal hitelesebbek is.
Mivel a social media elsősorban egy vizuális paltform, így a képeken van a hangsúly. Ám megbocsájtható, ha a kép nem túl jó, viszont alatta hozzászólásban tényleg értelmes, hosszú, mélyenszántó gondolatok, tanulságok, vagy tudás átadás zajlik.
Mikor ne légy influencer:
- Ha gőzöd sincs arról, hogy mi az életben a célod. Nem, az nem cél, hogy a cégek szponzorációiból élsz!
- Ha, csak a testeddel tudod/akarod eladni magad.
- Ha, csak rágugliztál, hogy „How to get free followers?”, vagy valami hasonló, és egyik napról a másikra 80k követőd lesz a 100 igénytelen, rossz minőségű képdhez, és nulla tartalomhoz.
- Ha, nem úgy nézel ki.
Oké, ez csúnyán hangozhat, és mielőtt mindenki követ vetne rám, tisztázzuk mire értem.
Persze tudom, hogy minden ember egyenlő, és mindenki szép. De a média, nem egy ilyen világ. Nem is a szépségről van szó. Hanem a karizmáról.
Nézzük a fashion vagy lifestyle influencereket. Idehaza pl. nagyítóval kell keresni a férfi influencereket. Ennek az okát sajnos nem tudom, de hallom a cégektől, hogy örülnének, ha lennének igazi férfiak is a piacon.
Szóval a kinézet. Ha full feketében jársz egész nap, nem vagy divatos, se fashion influencer. Sőt! A fehér póló, kopott farmer is elég átlagos, szóval ezzel se leszel hatással embertársaidra. Főleg ne menj el ilyen ruhákban divateseményre, mert az meg a legcikibb.
Igaz az influencerkedés nem modellkedés, de végső soron itt is a kamerák előtt állsz. Így muszáj kinézned valahogy.
Ha kipattintott, bronzbarna csávó vagy világító fogsorral, az kevés.
Ha 160 centis 40 kilós kisfiú vagy, de nulla karizmával próbálsz úgy pózolsz, mint Mariano DiVaio az is kevés. Ugyanúgy levegőnek fognak nézni, mint eddig.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy mindenkinek úgy kell kinézni, mint egyik barátom Menzi, aki alig múlt 20, de folyamatosan úgy néz ki, mintha skatulyából húzták volna elő. Neki pl. alig van több mint 10k követője, mégis volt már a GQ legjobban öltözött férfija Africában és folyamatosan kap üzeneteket tinédzserektől, akik az ő hatására elkezdtek szabóhoz járni és elegánsan öltözködni. Na, ez az influencerkedés!
A lényeg, hogy önazonos legyél. Hülye szóval, fogadd el magad annak, amilyen vagy. De előtte fel kell ismerd, meg kell ismerd magad! És ez nem egy Coelho idézet, se nem egy jógatábor reggeli gyakorlata.
Olyan mintha futó akarnál lenni anélkül, hogy tudnál gyorsan futni. Ha nincs meg az adottságod bármennyire szeretnéd, nem fog menni. Lehet a gerelyhajítás a neked való sportág, mert ahhoz nem kellenek hosszú lábak. De ehhez ki kell próbálnod csomó mindent.
A legnagyobb baj az, hogy itthon senki se gondol bele abba, nem veszi a fáradtságot, hogy kitalálja, mi az erőssége, mi az amiben jó.
Ha ez meglenne, sokkal nagyobb eséllyel gyakorolnál hatást embertársaidra. Addig csak egy kamu kreált világban fogsz élni, ahol hitegeted magad, hogy van 50-80k követőd (honnan, kik?) és kapsz 1-2k lájkot, de közbe egy hozzászólás nem érkezik a posztjaid alá, vagy csak fake kommentek. Szóval lehet ez optikailag jól néz ki és a közeli ismerőseidnek, meg a tudatlan cégeknek beadod, hogy te nagy szám vagy, de valójában mindketten tudjuk, hogy nem.
Ha érdekel, hogyan találd meg önmagad, hogyan legyél hiteles, gyere el a következő előadásomra. Beszélni fogok többek között arról, miként vettem fel a kapcsolatot nemzetközi cégekkel, és lettem nagykövetük, vagy hogy hogyan építettem fel a karrierem az utazásaim során.
Az előadás REGISZTRÁCIÓHOZ kötött.
U.I.:
Még egy kedvenc influencerem meg kell említsem, akit már volt szerencsém fotózni is. Ő Trevor Stuurman, aki szintén ’csak’ 130k követővel rendelkezik. Itthon már tényleg lassan mindenki ennyi követővel szaladgál papíron. Na, de míg ők a LUPA BEACHen nyomulnak és a 4Bro-nál nem jutnak tovább, addig Trevor minap Obamával találkozott, most pedig épp New Yorkban van, ahol Beyoncéékkal dolgozik egy projecten.
A következő részben a cégeknek szeretnék segítséget nyújtani kivel érdemes dolgozni és kivel nem.
Dani
A fotók Olympus Pen-F fényképezővel és Manfrotto állvánnyal készültek.
Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért!