Milyen fényképezőgépet vegyek?
Ha fényképezőgépet szeretnél vásárolni, de nem tudod, hogy milyet vegyél segítek neked.
Én is voltam hasonló helyzetben és nagyon sokat segített volna, ha feltették volna nekem azokat a kérdéseket, amiket én most felfogok neked tenni.
Tényleg van-e időd és energiád, hogy képeket komponálj, hogy megtanuld szerkeszteni a képeidet? Ha igen, akkor szükséged van fényképezőre. Ha nem, akkor bőven elegendő egy telefon. Ma már a telefonok is hihetetlen jó fotókat tudnak csinálni. A mesterséges intelligenciájuk nagyon fejlett, a legújabb telefonokban pedig a HDR és a háttérmosás funkció és simán odaverhet bizonyos szituációkban komolyabb fényképezőgépeknek is.
Nekem egy ’régi’ iPhone 7-esem van, de mivel tudom használni, tudom, mik a képességei és szerkeszteni szoktam a telefonos képeim is, így még néha az is elég szokott lenni.
A fényképező akkor jön képbe, ha mondjuk szépen elmosott képeket szeretnék, vagy tényleg valami magasabb minőséget, esetleg kevés fénybe fotóznánk, ahol már a telefonok sokszor elvéreznek.
Pontos típusokat nem fogok mondani, mert annyira gyorsan változik a piac, hogy pár év múlva nem lenne aktuális ez a videó. Így inkább azokon a pontokon fogok végigmenni, ami alapján le tudod szűkíteni, hogy milyen gépre van szükséged.
Amikor én gépet választottam, nekem nagyon fontos volt a kinézet és a kezelhetőség. Azért lettem Olympusos mert nagyon tetszett a dizájn és a menürendszer. Anno MILC gépeket teszteltem és az 5-6 próbagép közül ez volt az, amit tök amatőrként, mindenféle előtapasztalat nélkül tudtam kezelni és megérteni. És az első fotóim úgy sikerültek, mintha profi fotós lennék. (Akkor a MILC egyenlő volt a m4/3-os rendszerrel.)
Ott van a Fuji, ami szerintem nagyon jól néz ki, és nagyon jó fotókat készít, de a menürendszere, valahogy nekem nem tetszik.
Ha teheted ne specifikációk alapján válaszd ki a jövőbeli gépedet, hanem érzet alapján. Mert remélhetőleg össze fogtok nőni. Én pár hónapja próbáltam a legújabb Sony gépet, de egyszerűen nem tetszett. Nekem nem tetszett. Nem tudnám megszokni és nem is érzem hogy hozzám illik. De ettől függetlenül nagyon jó gép és fantasztikus képeket lehet vele készíteni. Úgyhogy bárki bármit mondhat, neked kell megérezni a kezedben. Mert ha nem lesz jó érzés, akkor nem fogod annyira szeretni a fotózást, és egy kicsit harcolni fogtok, ahelyett, hogy alkotnál.
2020 van. Nincs rossz gép a piacon.
De mondok jobbat. 10 évvel ezelőtt is tök jók voltak a fényképezőgépek. Gondolj csak bele! Akkor is voltak profi fotósok, akkor is voltak nagy plakátok, magazinok fantasztikus képekkel.
Úgyhogy ha valaki azt mondja neked, hogy a 16 vagy 20 MP kevés, és mindenképp olyan gépet vegyél, ami 30, vagy 50 megapixeles, ne higgy neki! Ha régen jó volt a 12 MP akkor most is jó. A legtöbb tartalmat ma már az emberek a mobilon fogyasztják. Tökre nem lehet észrevenni, hogy az hány megapixeles kép.
Elsősorban nem a kamera a lényeg, hanem aki fotózik vele.
Full Frame, APSC vagy m4/3? Nyilván fontos a MP és a szenzor. De valószínű ha már itt tartasz, akkor ezt a videót meg se kell nézd. Mindegyik gép marha jó. Mindegyik másra jó. Nincs tökéletes gép, vagy olyan, ami mindent tud és mindenre jó.
Csak példának említsem, ott van Borsi Flóra, aki olyan területen dolgozik, hogy nem hogy a m4/3-os rendszer nem elég, de még a FullFrame se, ő már középformátumú gépeket használ. A Hasselblad-ot, ami már több milliós kamera, de van 10 millió fölötti is kamera. Ami csak a váz. Úgyhogy az ára relatív. Tehát sose mond azt, hogy jó áron keresel gépet, vagy olcsón, mert ez teljesen szubjektív. Van akinek az 50e Ft a határ, van akinek 300e még olcsó, van akinek pedig az 1 milla is az.
Próbáld meg a KIT szetteket kerülni, inkább vegyél használtan, vagy gyűjtögess még egy kicsit, mert bármennyire is jól hangzik, hogy egy vázat meg egy gépet kapsz egybe, esetleg grátisz másik obit is kapsz hozzá, ezek általában nem fényerős obik, hanem ilyen f4 értéknél kezdődnek, magyarul sötétbe se mész velük sokra, és nem lesznek nagyon szépen mosott háttereid se.
Inkább legyen egy gyengébb géped és jobb obid, mint jobb géped és gyengébb obid.
Ha egy rossz obit teszel bármennyire drága gépre, nem lesz jobb a fotód, mert akkor se fogja jobban mosni a hátteret. Míg ha van egy nagyon szép rajzolatú obid, ami nagyon szépen mossa a hátteret, az egy rossz gépen is ugyanazt fogja produkálni!
És most jön be az első kérdés, hogy:
- Mennyi pénzed van?
Rengetegszer látom fórumokon, hogy kezdő, amatőr fotósok életük első gépét vásárolnák meg, és beírják a csoportba, hogy milyen gépet vegyenek. Majd jönnek az okoskodások, hogy CSAK A FULLFRAME, meg minimum fél millió, meg így meg úgy.
És senki nem veszi figyelembe, hogy te azt mondtad, hogy csak 200e Ft-od van rá. Akkor meg tök fölösleges ajánlgatni hót drága gépeket, ha úgyse tudod megvenni. Ha még most kezdesz ismerkedni a fényképezéssel, egy jó darabig elleszel, amíg egyáltalán rájössz hogyan működik, mit akarsz fotózni. Nem fogod és nem is tudnád kihasználni azokat a technikai dolgokat, amit a profibb gépek tudnak.
Őszintén szólva én is csak a felét használom szerintem annak, amit a gépem tud.
Ha max. 200e Ft-od van rá, akkor érdemes lehet a használt piacon is nézelődni. Biztos akad egy fotós ismerősöd, aki segít a vásárlásban. Hívd el magaddal, tapogassátok meg együtt a gépet. Így lehet hogy belefér egy jobb gép is egy jobb obival.
Amire figyelj, hogy az 'f' érték minél kisebb legyen.
Én fix obikkal dolgozom. A fix obik fényerősebbek, jobban össze vannak rakva, ami viszont sajnos azt is jelenti, hogy jóval drágábbak a zoom obiknál. Ezeknek az f értéke alacsony. Minél alacsonyabb az f érték, annál jobban mossa a hátteret. Tehát f1.2, f1.8, f2, f2.8 obik tök jók. Felette az f3.5, f4, f5.6 már nem mosnak annyira. Sokszor ilyenek a KIT obik. Ezek se rosszak. Utazós, családi fotókhoz tökéletes. De ha pl. ételt szeretnél fotózni, vagy portrét szépen mosott háttérrel, akkor ezekkel nem fogsz tudni elérni ilyen hatást.
Elsőre mindig a bőség zavara van. Hogy mindent szeretnél fotózni. Közel és távol. De olyan jó nem lesz, mint a fix-ek. Ha megnézed a profikat, általában fix obikkal dolgoznak. Bár van pár olyan terület, ahová elengedhetetlen a zoom obi, de pl. portrézáshoz, tárgyfotó, de még esküvőhöz is, meg lehet oldani fix obival, max. hátrébb lépsz 2 lépést. Úgyhogy én inkább fix obit javasolnék, mert jobb képminőséget kapsz és szebben mosott hátteret. De ha ez nem fér bele a büdzsébe, kezd egy KIT obival. A lényeg, hogy élvezd a fotózást!
És itt már látod, hogy 100-200e Ft-ért eléggé kompromisszumokat kell kötni. Mert ennyiből nem fogsz tudni kihozni egy jó gépet és egy jó obit. Úgyhogy döntened kell, hogy mi a fontosabb.
- Mit szeretnél fotózni?
Nyilván mindent, de azért elég fontos, mivel minden gyártónak megvan a maga erőssége.
Esküvőt, rendezvényt, portrét, tárgyfotót, sportot, természetet, családot?
Ha rendezvényt, vagy esküvőt, akkor valószínű olyan gépre van szükséged, ami magas ISO tartományban is jól működik. Ilyenek pl. a Sony gépek. Nagyon sok esküvőfotós fotózik ma már Sonyval.
De ott a Canon és a Nikon, amit a legtöbben használnak még mai napig.
Viszont aki azt mondja, hogy egy m4/3-os géppel nem lehet esküvőt fotózni, az nem ért a fotózáshoz.
Engem sokan támadnak, hogy az én gépemmel nem lehet felmenni ISO6400-ig, vagy 12800-ig. Igazuk van. De én nem is akarok felmenni. Mert ahogy én fotózom, amilyen stílusban én fotózom, abban nem kell és bőven elég Iso640, vagy 1250. Max 3200. De fentebb soha se kellett mennem. Addig pedig jó vagyok. De ez az én stílusom, mert én szeretem a Dark Mood-ot. Plusz a gép stabilizátora fantasztikus, még 1-2mp-ig kitartott képek is használhatóak.
- Mennyire tetszik a gép?
Nekem fontosabb az, hogy milyen a kijelzője, milyen a keresője. Kihajtható-e a kijelzője? Én sokat vlogolok és videózok, nagyon jól jön, hogy látom magamat. Sokat fotózom az utcán, amikor csak a lábam mellett lóg a gép és csak lefele kell nézzek, mert a kihajtott kijelző felfelé néz és így nem kell leguggolnom, hanem állva is tudok ugyanúgy fotózni.
Fontos kérdés, hogy akarsz-e majd videózni? Ha nem, akkor nincs szükséged 4k-ra, se jack bemenetre, se LOG-profile-ra.
- Hol fogod használni? Studióban vagy szabadban? Ha studióban akkor nem zavaró egy nagyobb DSLR gép, mert állványon lesz sokat, vagy lerakhatod az asztalra, viszont ha szabadban túrázol sokat, akkor nagyon nem mindegy se a méret, se a súly. Ha egész nap a hátadon cipelsz 10-20 kilót, akkor lehet nálad a világ legjobb gépe, csak izzadni fogsz és azon gondolkodni, hogy másnap melyik obit hagyd otthon. Vagy mennyit jársz az őserdőben, vagy olyan helyen, ahol fontos az időjárás állóság? Hogy eső és porálló legyen. Ez egyébként gyártóként változik. Az én PEN-F-em papíron nem időjárásálló, de sivatagban és több órás esőben is fotóztam gond nélkül. Míg van olyan gép, ami csak pár esőcseppet kap és máris beázik, kikapcsol.
Egy FullFrame-nek nagyobb a felbontása, adhat szebb képet, jobb a fogása és akksiban is tovább bírja. Ha számodra ezek a fontosak, akkor ilyen vonalon keresgélj.
De ha kis kompromisszumokkal képes vagy kihozni a géped legjavát, olyan felhasználói területen fogsz mozogni, ahol elhanyagolható a nagyobb szenzor előnye és inkább az a fontos, hogy kisebb helyet foglaljon, könnyebb legyen, akár stabilizátor is legyen benne, akkor jöhetnek a kisebb MILC-ek és a m4/3-os rendszer.
Ha mindezeken átrágod magad, akkor rájössz, hogy muszáj kompromisszumokat kötnöd és egyszerre úgyse lehet mindent. Nekem sincs még meg minden obim. Nagyon szeretnék egy 75mm-es obit, egy fix 12-eset, ami nagyobb fényerős, egy 7-14mm-et, amivel enteriőröket tudnék jobban fotózni és még mellé egy makro is elférne, ha éppen valami olyan terméket fotóznék, amihez szükségem lenne egy ilyen obira.
Én anno zenész voltam és ott tanultam meg egy fontos dolgot, ami a fotózásban ugyanúgy igaz.
Egyszer egy jam session-ön ott volt a helyi dob. Beültem mögé játszani. És csak bosszankodtam. Fekete rock bőrök voltak rajta, amik nagyon rosszul reagáltak. Rosszak voltak a beállítások. Egyszerűen nagyon nem éreztem az egész dobot és mondtam magamban, hogy micsoda pocsék dob ez, bezzeg ha itt lenne a saját dobom, akkor mennyivel jobban tudnék játszani. Majd utánam nemsokkal beült Borlai Gergő, aki nem csak hazai, de nemzetközi szinten is etalonnak számít. Egy zseni. És érdekes módon neki nem volt semmi baja a dobbal, nem állítgatott semmit, csak beült, elkezdett játszani és lerepült a hajunk.
Akkor értettem meg, hogy nem a technikai paraméterek a lényegesek, hanem az ember, aki használja. Ha tudod, mit akarsz, akkor bármivel fogsz tudni fotózni.
Remélem tudtam segíteni ezekkel a gondolatokkal, hogy kiválaszd a megfelelő gépet.
Ha mélyebben érdekel a fotózás, legyen szó kreatív ötletekről, komponálásról, szemléletről vagy szerkesztésről és tanulni szeretnél tőlem, keress bátran!
Dani
Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért, vagy iratkozz fel a YOUTUBEcsatornámra!