Mr Szakáll divat, gasztró, lifestyle, utazás.

Gasztronóta

Darázsfészek - régi korok ízei

2020. augusztus 17. - praclee

Ki tudja mi a különbség a darázsfészek és az aranygaluska között?

Lényegében ugyanazok a hozzávalóik, csak az egyiket feltekerjük a másikat kiszaggatjuk.

Én a feltekerés miatt szeretem a darázsfészket, mert ’csigásabb, így több cuccot lehet belepakolni.

_8120011.jpg

Hozzávalók 2 tepsire. ( ebből 19 jó nagy darab tekercs lesz, szóval fele mennyiség is elég, ha 2-4 főre mértéktartóan tudtok falatozni. Én mondjuk sütét után egyből bevágtam kettőt, mert annyira finom puha és meleg volt)

  • 1 kg liszt
  • 4 tojás sárgája
  • 2.5 dkg élesztő
  • 4 evőkanál cukor
  • 5 dl tej
  • 25 dkg vaj
  • 20 dkg porcukor

 Öntéshez külön:

  • 1 dl tej
  • 4 tasak vaníliás cukor

 Az élesztőt egy kis langyos, cukros tejen futtassuk fel. Elég fél deci a 5 dl-ből. Ennek kell kb. 10 perc. Ha felfutott, öntsük a liszthez.

Addig keverjük el a tojás sárgáját és a cukrot és egy csipet sót.

Ezután a maradék tejet langyosítsuk meg kicsit, és öntsük a cukros tojáshoz. Legyünk óvatosan, mert ha túl meleg a tej, rántottát kapunk.

Adagonként öntsük a liszthez és közbe kezdjük el dagasztani. Majd jó 10 percig gyúrjuk a tésztát, hogy kellemes állaga legyen. Ha érezzük, hogy jól érzi magát a tésztánk, rakjuk félre és hagyjuk kelni fél órát. _8120063.jpg

 Amíg a tészta kel, kavarjuk ki a vajat és a porcukrot. Érdemes villával, én habverővel próbáltam, de hiába volt puha a vaj, teljesen beleragadt.

Ha megkelt a tészta egy nyújtódeszkát lisztezzünk be és nyújtsuk fél cm vastagra a tésztát. Én 2 adagban nyújtottam ki.

Kenjük meg cukros vajjal és sodorjuk fel, majd vágjuk 8-10 cm vastagra és rakjuk a tepsibe. Szellősen rakjuk, mert nagyon megfognak kelni.

Ezután hagyjuk 1 órát kelni. _8120090.jpg

A sütőt melegítsük elő 190 fokra, majd 30-40 perc alatt süssük aranybarnára.

Amikor elkezd sárgulni az egy deci tejet keverjük el a vaníliás cukrokkal és öntsük a tészta tetejére, majd toljuk vissza a sütőbe még pár percre.

_8120078.jpg

Ha szeretnétek diósan csinálni, mint ahogy én is, a vajhoz lehet adni. Bőven mehet bele egy bőgrével, de akár kettővel is. Én a diót megdaráltam az aprítóban, szinte tele volt, de a tészta annyira megkelt, hogy végül majdnem elveszett benne. Diós volt, de én szeretem jó diósan, úgyhogy bátran lehet még hozzá.

 

Dani

Kövess facebook-on vagy instagramon még több fotóért!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztronota.blog.hu/api/trackback/id/tr816165154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kopasz Szuzukis 2020.08.18. 17:06:17

A Tiszántúlon mazsolát is kevernek a dió közé. A tetejét nem tejjel, hanem cukrozott tejföllel kenik meg a sütés vége előtt 10 perccel. Szatmárban mazsola helyett apróra vágott aszalt szilvával gazdagítják a tölteléket.

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2020.08.19. 02:25:55

@Kopasz Szuzukis: fúú de jó!! Ezt a mazsolás, szilvás dolgot nem hallottam. De jól hangzik!
Mondjuk én tiszántúli vagyok, de soha nem ettem még így. :)

ekat 2020.08.19. 15:20:19

Ugyanazok vannak benne, és aztán - alapból - nincs is benne dió? Vicces. :)
Amúgy a nevét sem hallottam soha, de persze megkóstolnám... főleg dióval
süti beállítások módosítása